Reckless drivers!
På måndag ska Saaben besiktigas. Jag har till och med tagit semester dagen till ära. Dock var det lite bekymmersamt med hela bilen. Igelkottspojken kom hem under jullovet och okvädade den stackarn, trots att sådana bilar inte ens görs numera (det var ett riktigt trött skämt, lovar att aldrig mer säga så) och hävdade att fläkten inte ens gick mer.
När jag följde Örnbjörn och den fd Krullhåriga till tåget var det på håret att jag tog mig in i garaget utan att motorn började koka. Så det här med besiktning kändes lite nervöst. Verkade liksom lite vågat att kosta på den dyra reparationer innan Bilprovningen sagt sitt.
Funderade till och med på en så radikal åtgärd som att öppna motorhuven och studera tillgången på kylarvätska! Men det kändes lite jobbigt. Speciellt som jag hade lyckats parkera så snett att det var knepigt att ta sig in i bilen och dra i den där flärpen som får huven att poppa upp.
Istället ringde jag till Inge Rost. Han bad mig ställa bilen utanför sin verkstad igår kväll. Sagt och gjort.
Idag ringde han och sa att bilen mådde bra. Fläkten gick och allt var frid och fröjd. Det visade sig nämligen att alla säkringar hoppat ur (de gör visst de med tiden, för "spännena" slappnar) och att det fattades tre liter glykol i kylaren...
Är faktiskt lite tveksam om jag ska låna ut bilen mer till glopar som kör så att säkringarna skramlar runt som ärter i en burk och som inte ens kollar kylarvätskan. Man ska vara försiktig med gamla bruna bilar. Sådana som inte ens - ja ni vet...
När jag följde Örnbjörn och den fd Krullhåriga till tåget var det på håret att jag tog mig in i garaget utan att motorn började koka. Så det här med besiktning kändes lite nervöst. Verkade liksom lite vågat att kosta på den dyra reparationer innan Bilprovningen sagt sitt.
Funderade till och med på en så radikal åtgärd som att öppna motorhuven och studera tillgången på kylarvätska! Men det kändes lite jobbigt. Speciellt som jag hade lyckats parkera så snett att det var knepigt att ta sig in i bilen och dra i den där flärpen som får huven att poppa upp.
Istället ringde jag till Inge Rost. Han bad mig ställa bilen utanför sin verkstad igår kväll. Sagt och gjort.
Idag ringde han och sa att bilen mådde bra. Fläkten gick och allt var frid och fröjd. Det visade sig nämligen att alla säkringar hoppat ur (de gör visst de med tiden, för "spännena" slappnar) och att det fattades tre liter glykol i kylaren...
Är faktiskt lite tveksam om jag ska låna ut bilen mer till glopar som kör så att säkringarna skramlar runt som ärter i en burk och som inte ens kollar kylarvätskan. Man ska vara försiktig med gamla bruna bilar. Sådana som inte ens - ja ni vet...
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home